home

onderzoek naar homopesten start in Griekenland, Cyprus en Litouwen

15-01-2018

15 januari 2018 - Afgelopen week startte een brede studie naar hoe homopesten en transgenderpesten kan worden aangepakt in drie Europese landen (Griekenland, Cyprus, en Litouwen). De studie is een meting van de situatie en een behoeftenpeiling in het kader van een nieuw EU-project "HOMBAT - Bestrijding van homo- en transgender pesten op school". Het project richt zich vooral op het trainen van leraren.

nieuw: schoolinspecties door leerlingen

31-12-2017

31 december 2017 - Leerlingen kunnen de LHBT vriendelijkheid van schoen verbeteren door een schoolinspectie te doen en met onderbouwde aanbevelingen te komen. Dat is de conclusie van een experiment met onderzoek, schoolvisitaties en follow-up door EduDivers en AllThat Chas. De nieuwe methodiek is veelbelovend, omdat sinds begin 2017 "leerlingenparticipatie bij de wet verplicht is.

GALE publiceert overzicht van LHBT-onderwijs in Europa

24-12-2017

24 december 2017 - Vandaag publiceert GALE het eerste volledige overzicht van hoe Europese landen het recht op onderwijs implementeren voor LHBTI (DESPOGI) leerlingen. Sommige van de Staten (15) werden beoordeeld als "ondersteunend", net zoveel als "ambigue" en iets meer (17) werden gescoord als "ontkennend". Peter Dankmeijer, auteur van het rapport en directeur van GALE merkt op: "Het is goed om te zien dat in een aantal landen flinke vooruitgang wordt geboekt. Maar het rapport laat ook nog heel wat zien te gebeuren. Ook in Nederland."

waar begin je? onderwijsalliantie identificeert 6 startpunten

10-10-2017

10 oktober 2017 - Wanneer komt de aandacht voor seksuele diversiteit op een school goed van de grond? De Onderwijsalliantie* sprak hierover met leerlingen, leraren, uitgevers, schoolbegeleiders, aanbieders en voorlichters. Het boekje "Waar begin je?" neemt de lezer mee in deze gesprekken. De zoektocht eindigt bij zes punten die positief blijken te werken voor een veilig klimaat in po, vo en mbo.

gale stelt een nieuwe definitie van pesten voor

01-10-2017

1 oktober 2017 - Peter Dankmeijer, directeur van GALE en EduDivers, heeft tijdens de jaarlijkse conferentie van het Europees Anti-pest Netwerk (EAN) een alternatieve definitie voor het begrip "pesten" voorgesteld. Dankmeijer stelt dat de huidige definitie niet discriminerend pesten zoals homofoob en transfoob pesten omvat, terwijl zulke vormen van uitsluiting endemisch zijn op scholen. In plaats van zich te concentreren op incidentele pestvoorvallen tussen een paar individuele leerlingen, moet de bestrijding van pesten volgens hem rekening gaan houden met maatschappelijke en culturele invloeden.