MijnID

lesgeven

onderwijsbeleid

volg ons op twitter
volg ons op twitter

nieuws

Elena Skarpidou (Griekenland), Stalo Lesta (Cyprus) en Birute Sabatauskaite (Litouwen) vertellen over hun ervaringen als lerarenopleiders tijdens een panelsessie

griekse conferentie over homo- en transpesten groot succes

27 september 2019 - Met meer dan 100 deelnemers en een gelijk aantal mensen die de HOMBAT-conferentie over homo- en transpesten online volgden, was het evenement een groot succes. De conferentie "Bestrijding van homo- en transpesten is scholen" was het laatste evenement van het HOMBAT-project, dat meer dan 600 leraren en schooladviseurs in Griekenland, Cyprus en Litouwen heeft opgeleid. De trainers werden getraind en gecoacht door GALE.

innovatieve benadering van training

Het HOMBAT-project heeft een innovatieve aanpak gevolgd voor training over seksuele diversiteit op scholen die gebaseerd is op de ervaringen van EduDivers. De trainers leren dat heteronormativiteit niet veroorzaakt door een gebrek aan kennis en dat het dus geen zin heeft om docenten te infomeren over LHBTI-discriminatie. Heteronormativiteit wordt in de eerste plaats veroorzaakt door een afwijzend houding, die op zijn hun beurt weer gebaseerd is op onderliggende emoties van angst en woede. De trainingen zijn erop gericht om leraren te leren om te gaan met deze emoties, en een persoonlijk ontwikkelingsproces te starten waarin ze hun eigen houding kunnen aanpassen en meer ruimte voor diversiteit kunnen creëren. Omdat de deelnemers leraren en leerlingbegeleiders waren, leerden ze ook hoe ze leerlingen kunnen leren omgaan met hun bevooroordeelde houding en negatieve emoties.

transformatieve ervaringen

Deze aanpak maakte de trainingen anders dan andere trainingen die zich richten op het intellectuele aspect van discriminatie, bijvoorbeeld seksuele diversiteit en discriminatie “uit te leggen”. De trainingen gingen ook verder dan het creëren van een basisbewustzijn, bijvoorbeeld door “empathie” op te roepen. Veel deelnemers ervoeren de trainingen als transformerende en levensveranderende ervaringen. De HOMBAT-conferentie presenteerde verschillende getuigenissen van leraren die de ervaring probeerden uit te leggen.
Een van de getrainde leraren vertelde het publiek dat ze deelnam aan de oefening "Walk of Shame". De deelnemers staan in twee rijen en worden gevraagd om homofobe en transfobe woorden te zeggen die vaak op school worden gebruikt worden. Andere deelnemers lopen tussen de rijen door. De deelnemers bespreken daarna welke emoties dit oproept, en of deelnemers de woorden als "grappen" of "niet bedoeld als discriminerend" konden opvatten. De lerares die over deze ervaring vertelde, was er diep door geschokt. Tijdens een panel zei ze: "Ik was zo boos, ik ben nog nooit zo boos geweest in mijn leven". Zelfs in de panelsessie brak ze bijna in tranen uit toen de ervaring navertelde. Ze zei: 'Ik ben cisgender, maar nu moet ik leren omgaan met deze woede op een rustige manier en mijn emoties kanaliseren naar een effectieve lesstrategie. Vanwege deze en andere ervaringen in deze training werd ik veel bekwamer als leraar. Niet alleen om homofoob en transfoob pesten te bestrijden, maar ook om me zich als leraar in het algemeen veiliger en sterker te voelen ”.

Bronnen: HOMBAT website, HOMBAT op Facebook