MijnID

lesgeven

onderwijsbeleid

volg ons op twitter
volg ons op twitter

nieuws

werkvorm: fatima heeft advies nodig

8 september 2019 - Vandaag begint EduDivers met het bouwen van een database met activiteiten die docenten in de klas kunnen gebruiken. De activiteiten worden opgemaakt in een sjabloon op basis van het My-ID-ontwerp. "My-ID" is het nieuwe ontwerp voor een methode die scholen kunnen gebruiken om een programma voor het integreren van LGBTI-problemen in hun klaslokalen en in hun beleid correct te implementeren. De eerste activiteit in de database is "Fatima heeft advies nodig", een activiteit voor leerlingen van 13-16 jaar oud over hoe te reageren op een klasgenoot die twijfelt over haar seksuele voorkeur.

Mijn-ID

Scholen hebben steeds mee belangstelling om seksuele diversiteit te integreren, en als ze dat doen, willen ze de aandacht voor LHBTI-kwesties zo doen dat het geen "apart" onderwerp wordt, maar een geïntegreerd onderdeel van hun hele schoolbeleid. Er komen steeds meer lessen over LHBTI, maar veel ervan zijn allen gericht op zichtbaarheid en bewustwording. Uit wetenschappelijk onderzoek naar innovatie en gedragsverandering blijkt dat dit een goede eerste stap kan zijn, maar het is niet voldoende om duurzame verandering qua gedrag of schoolcultuur te creëren.
Met het My-ID-programma willen GALE en EduDivers een methode creëren die duurzame verandering op reguliere scholen ondersteunt. In een ander artikel gaan we dieper in op de achtergrond van het My-ID-programma.

Fatima heeft advies nodig

In "Fatima heeft advies nodig", wordt leerlingen gevraagd advies te geven aan Fatima, die haar gevoelens van hetzelfde geslacht vraagt en zich afvraagt over haar loyaliteit aan leeftijdsgenoten en familie. Het doel van de activiteit is dat leerlingen leren hun eigen houding ten opzichte van seksuele voorkeur te verkennen, vooral wanneer ze persoonlijk worden geconfronteerd met medeleerlingen die twijfelen over hun seksuele voorkeur.
De activiteit is geslaagd als je merkt dat leerlingen empathisch reflecteren op de gevolgen van verschillende manieren om een LHBTI medeleerling te steunen.
De activiteit duurt 30-45 minuten. Hij is ontwikkeld voor leerlingen van 13-16 jaar oud van een gemiddeld niveau. Je kunt het verhaal van Fatima hardop lezen voordat de leerlingen hun advies schrijven, maar je kunt de casus ook uitdelen of projecten. De activiteit werd ontwikkeld door Edu-Diverse in Nederland in de jaren negentig. Dit is de GALE-update van 2019.

Werkvorm: Fatima vraagt advies