MijnID

lesgeven

onderwijsbeleid

volg ons op twitter
volg ons op twitter

nieuws

Mbo-studenten ontwikkelen manieren om met medestudenten te praten over seksuele diversiteit

30 december 2019 - Studenten uit Europese landen zijn in Griekenland bijeengekomen om ideeën uit te wisselen over hoe je discussie over seksuele diversiteit met medestudenten kan beginnen. De bijeenkomst was spannend vanwege de culturele verschillen, maar ook vanwege de verschillen in seksuele identiteit van de studenten. De meeste studenten besloten om een video te maken om discussies op gang te brengen, maar sommigen hadden ook enkele aanvullende campagne-ideeën ...

Interculturele verschillen

De 16 studenten kwamen uit Griekenland, Italië, Spanje en Nederland. Ze waren uitgenodigd om deel te nemen aan de uitwisselingsweek in oktober in het kader van het SENSE / Mijn-ID-project. De 5-daagse uitwisseling werd georganiseerd door EUROTRAINING in Athene en begeleid door CESIE (Italië). Het project werd opgezet en gecoördineerd door GALE en is gebaseerd op de succesformule die EduDivers in Nederland ontwikkelde.
Tijdens de week maakten de studenten kennis met elkaar. Voor de meesten was dit de eerste keer dat ze naar het buitenland reisden en studenten uit andere landen ontmoetten. Hun culturele verschillen waren merkbaar tijdens de ontmoeting. Studenten uit de mediterrane landen waren aanvankelijk verlegener en hadden de neiging te wachten tot de facilitators hen vertelden wat ze moesten doen. De Nederlandse groep was luider en trad meer op de voorgrond; ze waren gewend om hun mening te geven en om een meer gelijkwaardige relatie met hun leraren te hebben.
Vier van de zes Nederlandse studenten waren lesbisch, biseksueel, homoseksueel en transgender, terwijl de studenten uit andere landen (waarschijnlijk) heteroseksueel en cisgender waren. Dit leidde ook tot enkele "interculturele" uitdagingen. Sommige cisgenderstudenten die nog nooit een transstudent hebben gezien, konden het niet helpen om een van de transstudenten te bekijken die er behoorlijk genderqueer uitzag. Of “gender ambiguous” zoals sommigen zouden zeggen, maar die term gebruiken we kliever niet omdat er voor de persoon in kwestie niets "ambigue" aan is. Toch voelde het ongemakkelijk om op deze manier te worden bekeken en moesten begeleiders met de studenten praten om hen bewust te maken van wat er gebeurde en hoe ze de situatie comfortabeler konden maken.

Plannen om discussies op gang te brengen

De studenten kregen een reeks suggesties om triggers te creëren voor discussies over seksuele diversiteit. Er werd besproken dat sommige studenten zich vaak ongemakkelijk voelen bij het onderwerp seksuele diversiteit en zich veilig moeten voelen voordat ze een authentieke discussie kunnen aangaan. Andere studenten kunnen zich bedreigd voelen en zelfs uitbarsten met heftige en bevooroordeelde opmerkingen. Hoe ga je hiermee om?
Je moet ook overwegen of je persoonlijk, als peer educator of als docent, een discussie durft aan te gaan. Voel je je veilig en comfortabel genoeg om dat te doen? Een manier om ervoor te zorgen dat bevooroordeelde opmerkingen niet direct op de begeleiders zijn gericht, is door een video te gebruiken.
Studenten experimenteerden met het maken van een korte stop-motion video. Dit type video heeft het extra voordeel dat het stop-motion-effect een cartoonachtige film creëert. Dit maakt de confrontatie met het onderwerp minder direct en dit kan de (negatieve) emotionele impact verminderen.

Informatiecampagne

Na de uitwisseling moesten de meeste studententeams in hun thuisland heroverwegen hoe ze het beste een trigger konden maken voor hun eigen land. Het Nederlandse team besloot een stop-motionvideo te maken met avatars van zichzelf wiens levensverhaal wordt verteld. Dit maakt hen minder kwetsbaar op het zeer multiculturele instituut waar ze studeren. Als ze openlijk zouden zijn, zou dit kunnen leiden tot uitsluiting of zelfs tot geweld. De school is sterk voor LHBTI-emancipatie maar een groot aantal studenten volgt een orthodox Islamitische leer. De Mijn-ID studenten besloten ook om een informatiecampagne te starten. Ze kochten een traditionele brievenbus en schilderden deze in regenboogkleuren. De brievenbus zal begin volgend jaar worden gepresenteerd. Studenten en docenten kunnen al hun vragen over seksuele diversiteit stellen door een anonieme brief of via een speciale website. Onder hun avataridentiteit zullen de studenten de vragen anoniem beantwoorden, via de website en via de digitale mededelingenborden van de school. Naast de video worden de vragen ook gebruikt om discussies in de klassen te triggeren.

Voor meer informatie: SENSE/My-ID project en de tweede My-ID Newsletter